FrågaAVTALSRÄTTGåva29/09/2019

Krävs gåvobrev när man ska ge bort pengar?

Hur mycket pengar kan man ge till någon utan att behöva skriva ett gåvobrev? När man är i sina fulla bruk.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga handlar om gåva av lös egendom och regleras i lag angående vissa utfästelser av gåva (GåvoL) och genom allmänna rättsprinciper.

Krävs gåvobrev för att gåvan ska vara giltig?

För att gåva av lös egendom ska bli giltig krävs det inget gåvobrev, utan det räcker att pengarna kommit i mottagarens besittning för att gåvan ska anses vara fullbordad (2 § GåvoL). För att överföringen av pengar ska betraktas som en gåva ska följande tre kriterier vara uppfyllda:

Överföring av pengar.Överföringen är frivillig.Det ska finnas gåvoavsikt.

Är dessa uppfyllda är det en gåva, oavsett om det finns ett gåvobrev eller inte vad gäller pengar som räknas till lös egendom. Det spelar ingen roll hur mycket pengar man vill ge bort.

Varför upprättar man ett gåvobrev?

Vill man exempelvis att gåvan ska räknas som gåvomottagarens enskilda egendom kan man skriva in ett sådant villkor i ett gåvobrev. Man kan även skriva ifall gåvan ska räknas som förskott på eventuellt arv eller inte. Det kan helt enkelt vara bra att upprätta ett gåvobrev dels som bevis på gåvans existens, men även för att reglera saker kring gåvan som kan vara bra att klargöra.

Hoppas detta var till hjälp för dig! Har du fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här.

Linn LindelöfRådgivare