Krävs det tillstånd för att köra traktor på campingplats?

Hej! Får man köra en traktor som väger över två ton utan körkort eller annan behörighet på en campingplats ? Räknas en camping dom inhägnat område?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner innehåller bestämmelser som definierar olika typer av motordrivna fordon. Lagen delar in traktorer i två klasser, traktor a och traktor b. Traktor a är konstruerad för att köra i högst 40 kilometer i timmen och traktor b är konstruerad för att en hastighet som överstiger 40 kilometer i timmen, 2 §. Traktor a kräver körkort eller traktorkort om körningen inte gäller kortare sträcka färd till eller från arbetsplatser eller mellan en gårds ägor eller för liknande ändamål. Traktor b får endast köra av någon som har gällande B-körkort, 2 kap 2 § körkortslagen.

Det finns som du nämner ett undantag till att köra med giltigt körkort, när man kör på ett inhägnat område, 2 kap. 10 § körkortslagen. Vad som klassas som inhägnat område kan i vissa fall vara oklart, bara för att det är privat mark innebär det inte att det är ett inhägnat område. Enligt Transportsstyrelsen, som hänvisar till gällande praxis är det avgörande om "allmänheten eller ovidkommande trafik inte kan komma in på området". Bland annat har villatomter och campingplatser som du nämner, inte räknats som inhägnat område i praxis. Utan att förstå hur körningen har sett ut i detta enskilda fall, är det med stor sannolikhet inte tillåtet att köra runt på campingplatsområdet utan giltigt körkort för traktorn. Om det är en traktor av klass a där reglerna är inte är lika stränga kan körningen beroende på situationen anses vara godtagbar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om du skulle ha några fler frågor är det bara att höra av sig på nytt!

Mvh,

Victor EizykRådgivare