FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/10/2019

Krävs det tillstånd att sälja tobaksvaror?

Hej.krävs det tillstånd för att sälja torkad obehandlad orensade tobaksblad? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga regleras i lag om tobak och liknande produkter. Den produkt du beskriver innehåller tobak och omfattas således av denna lag.

Enligt 5 kap. 1 § krävs det tillstånd att sälja tobaksvaror till konsumenter (detaljhandel) och andra företag (partihandel). Det innebär även att du inte får sälja tobak som privatperson till andra privatpersoner. Du måste även framarbeta ett särskilt program för egenkontroll där det framgår hur din verksamhet ska se till att följa reglerna kring tobaksförsäljning (5 kap. 6 §).

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare