FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/07/2021

Krävs det samtycke från de biologiska föräldrarna vid en vuxenadoption?

Om den biologiska fadern inte går med på adoption. Dottern är 40 år och vill adopteras av mammans man. Vad händer då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det krävs inget samtycke från de biologiska föräldrarna när den som ska adopteras är vuxen (4 kap. 8 § första stycket föräldrabalken). Däremot måste adoptionen godkännas av domstol (4 kap. 12 § föräldrabalken). Domstolen prövar om det finns någon särskild anledning till adoptionen utifrån det personliga förhållandet mellan sökanden och den som ska adopteras, samt om det är lämpligt i övrigt (4 kap. 4 första stycket § föräldrabalken). Vid bedömningen tas det hänsyn till om sökanden har uppfostrat den som ska adopteras och om relationen liknar den mellan förälder och barn (4 kap. 4 andra stycket § föräldrabalken). De biologiska föräldrarna ska ges tillfälle att yttra sig och deras inställning vägs in i helhetsbedömningen av adoptionens lämplighet (4 kap. 18 § föräldrabalken).

Sammanfattningsvis saknar det betydelse att den biologiska fadern inte går med på adoptionen men hans inställning kan påverka domstolens bedömning av om adoptionen är lämplig.

Du hittar hur du ansöker om adoption här.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare