FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/07/2022

Krävs det ett nytt förarprov om körkortet blivit återkallat i 12 månader på grund av rattfylleri och narkotikabrott?

Ringa narkotikabrott och rattfylleri, påföljd 50×100 dagsböter. Innebär det att jag får tillbaka körkortet efter 12mån eller måste jag köra upp igen för nytt körkort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om du får tillbaka ditt körkort efter 12 månader eller om du måste köra upp igen, efter en dom på ringa narkotikabrott och rattfylleri av normalgraden, samt en påföljd på 50x100 dagsböter.

Om körkortet är återkallat under 12 månader, krävs det ett nytt förarprov?

Enligt Trafikverket återkallas körkortet normalt i 12 månader som också har skett i ditt fall. Det bör innebära att du inte behöver göra ett nytt förarprov. Däremot måste du ansöka om att få ett nytt körkort utfärdat, för att kunna få tillbaka ditt körkort. Information om vad som gäller i ditt fall, bör också finnas i beslutet till återkallelsen. Om spärrtiden skulle varit längre än 12 månader, då krävs det ett nytt förarprov, kunskapsprov och körprov, se här.

Slutsats

Av omständigheterna som nämnts i frågan att ditt körkort har blivit återkallat i 12 månader krävs det inget nytt förarprov, såvida det inte finns några andra omständigheter som tyder på annat.

Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare