Krävs det att en jurist skriver samboavtalet för att det ska gälla?

Om jag och min sambo har skaffat en lägenhet tillsammans och står lika på lånet men jag har gått in med hela kontantinsats, räcker det med ett eget skrivet dokument med bådas underskrifter på att jag har gjort detta och vid en eventuell försäljning skall jag gå ut med kontantinsatsen och att vi sedan delar på restrerande vinst.

Är det juridisk bindande eller krävs det att en jurist skrivet pappret?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett avtal likt det ni som sambor har skrivit brukar kallas för samboavtal. Dom enda kraven som ställs för att ett samboavtal ska vara juridiskt bindande är att det är skriftligt och undertecknat av dig och din sambo. (9 § sambolagen) Det krävs inte att en jurist har skrivit pappret.

Det du beskriver i din fråga skulle alltså fungera utmärkt som ett juridiskt bindande samboavtal och gälla om ni eventuellt skulle sälja lägenheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare