Krävs det att en betalningspåminnelse utskickas innan inkassoåtgärder vidtas?

Skulle söka lägenhet internt via bostadsbolaget då jag bor där. Står att jag blivit spärrad pga. för många inkassokrav.

Ringer till kundtjänsten och får det förklarat att eftersom det inte gick att dra min hyra en månad (har autogiro) så hade de gått till inkasso.

Jag hävdade att jag tyckte de va orättvist med tanke på att jag inte först fått någon betalningspåminnelse utan att de direkt gått till inkasso och därför också gjort mig spärrad i 12 månader från att söka annat boende hos dem.

Får man skicka ett inkassokrav utan att först skicka en betalningspåminnelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är vanligt förekommande att företag använder sig av inkassobolag för att driva in sina skulder (se 1 § inkassolagen). Ett inkassobolag är ett privat företag som kräver in skulder för företag och privatpersoner (borgenärer). Det finns ingen lagreglering som anger att en borgenär (i detta fall bostadsbolaget) måste skicka ut en betalningspåminnelse innan denne går vidare till inkasso med s.k inkassoåtgärder. Att skicka ut en sådan betalningspåminnelse utgör emellertid god inkassosed och bör därför lämpligen ske.

Sammanfattningsvis borde alltså bostadsbolaget ha skickat ut en betalningspåminnelse till dig i enlighet med god inkassosed, men det föreligger ingen lagstadgad skyldighet att göra det.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare