Krävs det angivelse vid brott som hör under allmänt åtal?

Hej! har en fråga angående misshandel i hemmet, är detta något som en åklagare kan väcka åtal emot även om brottet inte har anmälts eller måste ett sådant brott anmälas från någon i hemmet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Allmänt åtal

Situationen som beskrivs i din frågeställning kan aktualisera ett flertal brott, såsom misshandel, olaga hot, hemfridsbrott m.m (3 kap. 5 §, 4 kap. 5-6 §§ brottsbalken). Gemensamt för samtliga av dessa brottstyper är att de faller under allmänt åtal, vilket innebär att det är åklagaren som driver talan om ansvaret för brott och ev. väcker åtal gentemot den misstänkte. I brottmål är det således inte målsägande (brottsoffret) som driver talan.

Förundersökning och åtal:

En förundersökning ska inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats (23 kap. 1 § rättegångsbalken). Starkt förenklat innebär en förundersökning en brottsutredning, där polisen utreder misstankarna om brott.

Brotten som kan bli aktuella i din situation kräver inte en angivelse från någon i hemmet för att kunna utredas och bli föremål för en förundersökning. Däremot kan det i många fall, bli svårt för en åklagare att få kännedom om dessa händelseförlopp, om ingen anmälan ges in. Sammanfattningsvis kan konstateras att brotten hamnar under allmänt åtal och att det då inte krävs en angivelse från någon från hemmet.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare