FrågaFAMILJERÄTTAdoption11/08/2018

Krävs det adoption för att bli vårdnadshavare till sambons son?

Min sambo har en son som inte har vidare kontakt med sin fader och vill tydligen inte ha kontakt med honom. Pappan har ingen vårdnad så hela vårdnaden har min sambo. Han vill inte vara en del av barnets liv och det är han som får lida. Han behöver en trygg punkt i livet och därav undrar vi hur man ska gå väga för att få halva vårdnaden eller måste man adoptera?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din sambo har ensam vårdnad om sin son och att ni undrar hur ni kan gå tillväga för att du tillsammans med din sambo ska få gemensam vårdnad om sonen. För att kunna besvara er fråga på bästa sätt kommer jag att utgå från reglerna om vårdnad och adoption som finns i Föräldrabalken (FB).

Krävs adoption för att bli vårdnadshavare?
Den enda möjligheten som en utomstående person har att bli vårdnadshavare är genom adoption.
I dagsläget är det inte tillåtet för sambor att adoptera barn gemensamt. För att få lov att adoptera krävs det att ni är gifta (4 kap. 4 § FB). Då får du som make adoptera din makas son, under förutsättning att hon samtycker till adoptionen (4 kap. 3 § FB). Om sonen är över 12 år krävs även hans samtycke till adoptionen (4 kap. 5 § FB)
Som huvudregel ska föräldrars samtycke finnas för att en adoption ska kunna ske, men eftersom pappan inte har en del av vårdnaden krävs inte hans samtycke för att adoption ska kunna ske (4 kap. 5a § andra stycket FB). Dock ska den biologiska pappan alltid få komma till tals vid en adoptionsprocess, om det är möjligt. (4 kap. 10 § tredje stycket FB)
Om du skulle adopterar hennes son så anses han då vara ert gemensamma barn. Sonens pappa förlorar då juridiskt sett sitt föräldraskap och istället blir du vårdnadshavare (4 kap. 8 § FB)

Sammanfattningsvis innebär det alltså att det krävs adoption för att du ska kunna bli vårdnadshavare till din sambos son och för att adoption ska kunna ske i nuläget krävs det att du och hans mamma är gifta.

Dock har regeringen lämnat ett förslag om lagändring där de föreslår att adoptionsreglerna ska bli mer moderna. Bland annat genom att sambos ska kunna adoptera på samma villkor som gifta par. Det finns alltså kanske inom en snar framtid möjlighet för er att genomföra en adoption utan att behöva vara gifta. Ni kan läsa lite mer om detta här.

Jag hoppas att ni har fått hjälp med er fråga, hör gärna av er igen om ni har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare