FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis26/08/2019

Kräver hemlig avlyssning stor personalinsats hos polisen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga är inte helt enkel att svara på, men jag gör ett försök. Hur stor personalinsats som krävs beror troligen på hur många personer som ska bli avlyssnade. Det kan även ha betydelse för polisens arbetsbelastning om det enbart är de misstänktas telefon som ska avlyssnas, eller om även internettrafik ska avlyssnas. Sedan kan det säkert bero på vilken typ av brott det är.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00. Du kan även kontakta polisen med dina frågor. Polisen kan sannolikt inte uttala sig om någon specifk utredning där avlyssning har använts, men kan förmodligen svara på mer allmänna frågor.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare