FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/05/2018

Kravbrev om olaglig fildelning – kan man bli ansvarig när annan använt nätverket?

Hej

Jag har fått ett kravbrev från njord om att jag har laddat ner en film olagligt. Om det är någon annan som har änvänt mitt nätverk och laddat ner filmen som är myndig och jag står som ägare på nätverket. Måste då jag betala kravbrevet. Jag ser det som att jag är oskyldig? Men min fråga vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan

Frågan som ska besvaras är om en person kan anses begått upphovsrättsligt intrång när någon annan än nätverks-innehavaren har fildelat.

Upphovsintrång

I lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk regleras det i 53 § (här) att den som gör intrång i ett litterärt eller konstnärligt verk där upphovsmannen har ensamrätt enligt 2 § (här) i nämnda lag (URL), ska dömas för böter eller fängelse i högst två år. En upphovsman som framställer upptagningar av ljud eller rörliga bilder har en uteslutande rätt att förfoga över sin upptagning (46 § URL, här). Fildelning utgör ett sådant upphovsrättsligt intrång, som följer av rättsfallet NJA 2014:859.

Ansvarsfrihet om annan använt nätverket för nedladdning?

Utgångspunkten är att du inte är ansvarig för andras användning av din internetanslutning. Dock kan det finnas fall där du möjligen kan stå ansvarig även om någon annan än du använt. Detta är på grund av det görs en bedömning av de konkreta omständigheter i det enskilda fallet. Detta stöds bl.a. av vissa avgöranden från Danmark och Finland.

I en finsk dom från juli 2016 (MAO:419/16, här på finska) hölls en person ansvarig när denne haft en trådlös internetanslutning utan lösenord. Domstolen fann det bevisat att innehavaren av IP-adressen hade fildelat. Internetanslutningen var i detta fall öppen för andra att använda.

Numera är trådlösa routers utrustade med aktiverad kryptering och då krävs det att man ta bort lösenordet. I sådana fall kan det finnas utrymme att argumentera för att man bör stå ansvarig för sitt nätverk när man aktivt tar bort lösenordet.

Svar

Sammantaget kan sägas att utgångspunkten är att du inte ansvarar när någon annan använt ditt nätverk. Emellertid finns det EU-avgöranden som har fastslagit att man kan hållas ansvarig även när andra använder nätverket. Bedömningen görs fall till fall och om det t.ex. finns omständigheter där det finns ett krypterat nätverk där lösenordet tagits bort eller liknande, kan det finnas risk för att bli ansvarig.

Hoppas din fråga besvarades!

Allt gott

Lawline RådgivareRådgivare