Kräva ut en skuld mellan privatpersoner

Hej!

Om man har vunnit pengar av en "kompis" via ett konsolspel men personen vägrar att betala det som han/hon har förlorat, kan man gå vidare med detta och kräva pengarna på något sätt? Vittne finns+skriven konversation där personen erkänner sig skyldig till skulden.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

För att få skulden utbetald kan du få hjälp från Kronofogdemyndigheten att få tillbaka pengarna, men för att de ska kunna hjälpa dig måste det finnas ett beslut på att skulden är riktig. Detta kan göras bland annat via ett betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten eller via en domstol. För att du ska kunna ansöka om ett betalningsföreläggande ska förfallodagen för skulden ha passerat och skulden ska avse pengar. Du ska också kunna förklara vad skulden avser för något.

Det finns bra hjälp på kronofogdemyndighetens hemsida.

Hör av dig om du har några ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare