Kräva tillbaka handpenning när uthyraren slingrar sig

Vi har hyrt ett hus i Spanien av privatperson. Vi har ett skriftligt avtal som är skickat till oss via mail. I samband med att Covid 19 bröt ut bestämde vi oss för att avboka resan. Detta gjordes skriftligt via mail. Då var det två månader kvar till ankomst. Vi har betalt en handpenning om 3000 kr. Denna betalades via swish. I avtalet står "Skulle ni behöva avboka så gäller dessa återbetalningsbelopp: före dag 30 så återbetalas handpenning". Vi har mailat och ringt uthyraren flertalet gånger. De gånger hen svarat får vi inga tydliga svar om hur eller när återbetalning kommer ske. Hen slingrar sig mycket. Har vi någon möjlighet att få tillbaka våra pengar och hur ska vi i så fall gå tillväga om hen inte frivilligt betalar tillbaka? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om uthyraren bor i Sverige: Kronofogdemyndigheten

Om personen bor i Sverige och inte betalar tillbaka handpenningen trots att ni påpekat att detta ska göras enligt avtalet bör ni vända er till kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande. Kronofogdemyndigheten kommer då att skicka ett brev med betalningskravet till personen som sedan kan välja att godkänna kravet, ignorera det eller bestrida det. Om personen bestrider eller ignorerar kravet kommer du bli hänvisad till domstolen där du får stämma personen för att fastställa skulden. Eftersom det finns ett skriftligt avtal som stadgar att handpenningen ska betalas tillbaka är min bedömning att du skulle ha framgång i en eventuell domstolstvist.

Om uthyraren bor i övriga EU: Europeiskt betalningsföreläggande

Om uthyraren inte bor i Sverige utan i Spanien (eller övriga EU), kan du inte vända dig till Kronofogdemyndigheten. Det du istället får göra är att ansöka om ett så kallat europeiskt betalningsföreläggande. Det innebär att du ansöker om att få betalningsskyldigheten fastslagen av en domstol eller annan myndighet i landet där uthyraren bor. Om ansökan beviljas kan du göra avgörandet gällande i hela EU och därmed få hjälp att utkräva skulden i det land som uthyraren bor i. Här kan du läsa mer om hur detta går till och hur du ska gå till väga.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare