Kräva tillbaka förskott på arv

Om bouppteckningen visar noll kronor i tillgångar men kontoutdrag visar överföringar av ett ex antal kronor till mina syskon . När min mamma gick bort för 3 år sedan fanns 1 miljon på konton. Nu när pappa gick bort 0 kronor. Är detta förskott på arv. Ska man då begära en ny bouppteckning? Mvh Sven

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det är er pappa som gjort dessa överföringar till sina barn så rör det sig om förskott på arv, eftersom inget tyder på att det skulle vara avsett som något annat (ÄB 6:1). Normalt sätt har man inte rätt att kräva återbetalning av överskott på förskott på arv (ÄB 6:4). Dock anser jag att dessa gåvor är att likställa med att din far testamenterat all sin egendom till dina syskon vilket innebär att du kan kräva återbäring av ett belopp som motsvarar din laglott (ÄB 7:4). Om detta inte görs frivilligt måste du väcka talan i domstol.

Jag hoppas detta svarar på din fråga, du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare