Kräva skadestånd efter felaktig uppsägning

Hej,

Om jag anser att min uppsägning är felaktig och vill kräva skadestånd. Kan jag göra det även om jag har skrivit under uppsägningsavtalet? Eller har jag godkänt uppsägningen genom att skriva under?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring uppsägningar finns i Lag (1982:80) om anställningsskydd, LAS

När en arbetsgivare säger upp en av dennes anställda ska detta ske skriftligen (8 §). Jag vet inte exakt vad du har skrivit under, men förmodligen rör det sig om att din underskrift behövdes då du med den endast meddelar att du delgivits ditt uppsägningsbesked. LAS regler är tvingande till arbetstagarens förmån (2 § 2 st.) och du kan således inte med giltig verkan träffa ett avtal med din chef om att du inte ska kunna tillgripa LAS regler i efterhand.

För att en uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara giltig krävs att den är saklig grundad (7 §). Anser du att din uppsägning skett utan saklig grund har du möjlighet att gå till domstol och få uppsägningen ogiltigförklarad (34 § 1 st.). Uppkommer tvist mellan dig och din arbetsgivare om uppsägningens giltighet består anställningen tills tvisten har avgjorts (34 § 2 st.). Avser du att ogiltigförklara din uppsägning ska du underrätta din arbetsgivare om detta senast två veckor efter det att uppsägningen eller avskedandet skedde (40 § 1 st.).

Du har även möjlighet att kräva skadestånd från din arbetsgivare för den felaktiga uppsägningen, oavsett om du begär din anställning åter eller inte (38 §). I det skriftliga uppsägningsbeskedet du blev delgiven ska arbetsgivaren ange vad du ska iaktta för det fall du vill yrka skadestånd på grund av uppsägningen (8 § 2 st.). Avser du att göra så ska du underrätta din arbetsgivare om det senast fyra månader från det att du blev uppsagd (41 §).

Eftersom jag inte vet närmare vad som skett i just ditt fall är mitt råd att du snart kontaktar facket (om du är ansluten till ett sådant) och beskriver din situation närmare. De kan ge konkreta råd i just ditt fall och hjälpa dig driva ärendet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Elin RidegRådgivare