Kräva mer betalt trots betald faktura

Hej,

kan ett företag i efterhand bestrida en redan betald faktura, och t.ex kräva mer i betalning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det korta svaret är Ja, ett företag kan kräva mer trots att fakturan redan är betald.

Det finns egentligen inga hinder mot att kräva mer betalt om man anser att skulden inte är färdigreglerad. Det kan ju uppkomma saker senare såsom dröjsmål, fel eller liknande som påverkar skuldens storlek.

Notera dock att om frågan har gått hela vägen till domstol och rätten har kommit med en dom där det fastslås att du är skyldig att betala låt oss säga 1 000 kr enligt fakturan är saken en annan. Frågan vinner då s.k. negativ rättskraft vilket innebär att den inte kan prövas i domstol igen. Effekten blir att du då kan bestrida det nya kravet utan möjlighet för motparten att ta saken vidare.

Hoppas situationen blev tydligare och kommentera gärna om du har följdfrågor.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare