FrågaÖVRIGTÖvrigt27/04/2024

kräva att hund hålls kopplad eller i bur inomhus?

Jag är inneboende i en killes källare med 2 andra tjejer och alla bor i varsitt rum men delar kök och badrum. Ena tjejen här har en hund som hon låter springa fritt ibland och det händer att den kommer fram till mig trotts att jag sagt flera gånger om hur jag inte gillar hundar osv. Vad ska jag göra? Den är helt ofarlig men fortfarande obehaglig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att hunden kommer fram till dig i eran gemensamma lägenhet och om det går att kräva av hundägaren att hunden inte gör det.

Sammanfattning

Det kan inte krävas av hundägaren att hunden hålls bunden eller i bur inomhus.

Bur eller koppel inomhus?

Enligt Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hundar och katter (SJVFS 2020:8) är det inte tillåtet att ha sin hund i bur inomhus, om inte burens dörr är borttagen helt och hållet (2 kap 1 § SJVFS 2020:8).

Enligt djurskyddslagen 2 kap 5 § st 1 får en hund bindas endast om det görs på ett sätt som inte är plågsamt för hunden och under förutsättning att hunden får behövlig rörelsefrihet etc. Däremot är det förbjudet att hålla hunden bunden inomhus (2 kap 2 § SJVFS 2020:8 motsatsvis). Hunden får dock hållas i koppel en stund i syfte att lugna ner hunden om den är stökig.

Hunden har alltså rätt att fritt röra sig i de gemensamma utrymmena i eran lägenhet, men får hållas kopplad en kort stund om det är nödvändigt med hänsyn till säkerheten för den som hanterar djuret eller ”av liknande berättigade skäl” (djurskyddslagen 2 kap 5 st 2). Ett sådant liknande berättigade skäl kan vara med hänsyn till säkerheten för personer i omgivningen, det vill säga din säkerhet. Det krävs då att det är nödvändigt att hålla hunden kopplad. Eftersom det nämndes att hunden var helt ofarlig bör det inte anses vara nödvändigt att hålla hunden kopplad inomhus.

Mitt råd är att prata med hundägaren och informera att du tycker hundar är obehagliga. Hundägaren kan då försöka se till att hunden inte går fram till dig genom att t ex ropa på den när den börjar närma sig dig.

Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sonja HamrasmRådgivare