FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/11/2018

Krav vid sjukanmälan

Jag jobbar vid ett konsult bolag, och jobbar i skift jag börjar klockan 6.00 på morgonen och min chef 8.00, min chef påstår att vid sjukdom måste jag ta mig till jobbet och var där två timmar innan jag sjukanmäler mig till henne för att sen också stanna kvar tills en ersättare har hittats. Kan de kräva det av mig? Om jag tillexemple är magsjuk kan min chef ändå kräva att jag ska jobba de två timmarna?

Lawline svarar

Hejsan,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget i lagstiftningen som omfattar hur en sjukanmälan ska göras. Det anses normalt ligga inom en arbetsgivares arbetsledningsrätt att meddela och ensidigt bestämma föreskrifter som gäller på den aktuella arbetsplatsen. Det vill säga utgångspunkten är att en arbetsgivare har rätt att bestämma hur en sjukanmälan ska göras. Dock kan de omständigheterna som du nämner verka lite orimliga, sålunda arbetstagaren inte har goda skäl för sina regler.

Om du är medlem i en arbetstagarorganisation rekommenderar jag dig starkt att kontakta dem och se vad som gäller, vilka rättigheter och skyldigheter du har i samband med sjukanmälningar.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, vid fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare