FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/10/2019

Krav på visum

Får man resa till england med frugan och dochter, men fruganhar icke svensk medborgare. Hon har permanent uppehålltistånd och giltig pass från eget land

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I vissa fall kan visum behövas för att få komma in i ett land. Om detta behövs i ert fall för att komma in i England beror på om hon har ett pass från något av de länder som ingår i det Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EES) eller inte. Om hennes pass är utfärdat av något land som inte ingår i EES så bör ni kolla upp om det krävs för just det landet.

Mer information om detta kan ni läsa här.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, om inte så är du välkommen att ställa en ny.

Vänligen,

Lars BergströmRådgivare