Krav på synligt parkeringstillstånd trots angivet registreringsnummer

Hej!

Jag har ett parkeringstillstånd till personalparkeringen för företaget jag jobbar hos. För att få hämta ut tillståndet behövde man uppge sitt registreringsnummer. Jag antar att poängen med det är att de ska kunna kontrollera att tillståndet sitter på rätt bil så att ingen lånar ut sitt tillstånd olovligen.

För ett tag sedan glömde jag sätta upp tillståndet i framrutan & fick en böter på 1100kr. Eftersom tillståndet ska vara synligt förstår jag varför jag fick en böter.

Men eftersom det inte är en allmän parkering (med andra ord har jag inte tagit upp en plats någon annan skulle haft tillgång till) & jag inte har stått felparkerad, ÄR anställd för företaget som betalar för parkeringsplatsen, HAR ett tillstånd även om det inte var synligt & att min arbetsgivare hade kunnat intyga att jag faktiskt jobbade vid tillfället har jag försökt vädja till bolaget som skrev bötern om att få slippa betala. Dessutom borde de rimligtvis ha tillgång till mitt registreringsnummer för att kunna kontrollera att mitt tillstånd matchar min bil. Med andra ord borde de kunna kolla upp om jag har ett tillstånd via mitt registreringsnummer även om det inte sitter synligt i framrutan.

Jag har nämnt dessa frågor i min bestridan men inte fått svar, bara att bötern är korrekt & att jag måste betala. Nu vill jag bestrida igen men de sa att nästa steg är att ta upp det i Tingsrätten.

Tror ni jag har någon chans alls att bestrida bötern eller borde jag bara ge upp & betala

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Parkeringsböter är aldrig kul och särskilt inte när man har ett giltigt tillstånd.

Huvudregeln är att parkeringsbiljetter och motsvarande ska placeras på den främre delen av rutan, och vara "väl synliga utifrån", enligt 49 a § 2 stycket trafikförordningen. Denna bestämmelse avser allmänna platser inom tätbebyggda områden där kommunen är huvudman. I de allra flesta fall torde kommunen vara huvudman, är det fråga om privatägd mark är det upp till ägaren att göra upp med ett parkeringsbolag om vilka bestämmelser som ska gälla. Finns det vägmärken som föreskriver att parkeringstillstånd gäller för den aktuella parkeringsplatsen enligt 3 § vägmärkesförordningen är trafikanten skyldig att följa dessa anvisningar för att undgå eventuell kontrollavgift, enligt lagen om kontrollavgift. Med detta följer kravet att vägmärkena ska vara tydliga, se NJA 2017 s. 669.

I denna situation tror jag att det blir svårt för dig att få rätt. Den omständigheten att du har uppgivit ditt registreringsnummer för bilen förändrar inte kravet på att parkeringstillståndet ska ligga synligt i framrutan. Kravet på att parkeringstillstånd ska ligga synligt i framrutan gäller oavsett, förutsatt att parterna inte inbördes har avtalat om annat.

Min rekommendation är att du vänder dig till specifikt det bolag som har utfärdat kontrollavgiften och förklara omständigheterna. Oftast brukar överklagandeinstansen vara en annan vilken tar emot överklagningar från alla håll och kanter, och där kan det vara svårt att få gehör. Av erfarenhet vet jag att vissa parkeringsbolag kan ha överseende om det föreligger "förmildrande omständigheter" och ibland kan de låta göra undantag. Huruvida detta är möjligt i ditt fall beror givetvis på parkeringsbolagets policy. Det skadar inte att höra vad de har att säga. Lycka till, och hoppas att det löser sig!

Med vänlig hälsning,

Catharina SåmarkRådgivare