Krav på skuld efter förvärv av bil

Hej. Jag och min sambo har köpt en bil från en privatperson. (Mats) Nu har en tidigare ägare hört av sig till oss, (Ola) då det finns en restskuld på bilen. Det har aldrig funnits någon kredit eller leasingspärr. Ola har skickat en faktura till oss som vi har bestridit. Han har nu skickat vidare till KFM och vi sitter med ett föreläggande i våra händer. Vad gör vi? Bestrider och går upp i tingsrätt? Vi har kvitto på att bilen är betald.

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för Ni vänder Er till oss på Lawline.

En skuld är alltid knuten till en gäldenär som antingen är ett företag eller en privatperson. En skuld kan därför inte vara knuten till ett objekt, men kan naturligtvis uppkomma i och med ett objekt såsom vid ett köp av bil.

En förutsättning för att Ni ska krävas på restskulden är att Ni genom avtalet förvärvat förpliktelsen att betala skulden. Oftast kräver detta även ett samtycke från borgenären (dvs M.). Om inte något av detta har skett, kan borgenären inte kräva Er på restskulden.

När ett betalningsföreläggande begärs, gör KFM endast en summarisk prövning utan att gå djupare in på omständigheterna. Det är därför viktigt att Ni bestrider själva fodringen och omständigheterna. Sedan avgör sökande (dvs borgenären) om denne vill fortsätta till tingsrätt med risk att betala Era rättegångskostnader.

Lycka till.

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare