FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/10/2021

Krav på säkerhetsbeslag eller andra skydd på öppningsbara fönster

Hej!

Jag har precis flyttat in i en hyresrätt på sextonde våningen i ett höghus. Men samma dag som jag flyttade in så märkte jag att det inte fanns några spärrar till fönsterna. Ända sättet att öppna fönsterna är genom att öppna dem helt och hållet. Då finns dock risken att dem slår igen av sig själv och eftersom jag bor så högt upp så finns ju faktiskt risken att dem blåser sönder. Jag har dessutom syskon barn som kommer komma och sova över hos mig ibland då och då och det känns inte riktigt tryggt om man måste öppna fönsterna. Finns det någon lag på att det ska finnas fönster spärrar i höghus?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vart finner vi de relevanta reglerna?

De finns vissa minimikrav som byggnader måste uppfylla, vilka återfinns i b.la. Boverkets bygg- och konstruktionsregler (BBR). BBR innehåller tillämpningsföreskrifter och allmänna råd till plan- och bygglagen, PBL, och till plan- och byggförordningen, PBF. I BBR finns, utöver regler som gäller vid nybyggnation och ombyggnation, också krav på att byggnader ska underhållas. För oss blir därför BBR relevant eftersom den behandlar barnsäkerhet kopplat till krav på fönster.

Regler för fönstersäkerhet

I lägenheter där barn kan förväntas vara utan att någon hela tiden håller koll på dem - exempelvis hos dig - ska öppningsbara fönster, balkongdörrar o.s.v. ha säkerhetsanordningar enligt avsnitt 8:231 i BBR. Öppningsbara fönster och glaspartier med karmunderkant lägre än 1,8 meter över golvet ska ha antingen säkerhetsbeslag, spärranordningar eller andra skydd (säkerhetsbeslag är en spärr som fixerar en öppningsbåge, och spärranordning är en anordning som begränsar bågens öppningsmått). Gällande lägre sittande fönster, där avståndet mellan glasytan och golvet är under 0,60 meter, gäller högre krav på grund av den ökade risken för fall: de ska ha både säkerhetsbeslag och spärranordningar. Fönster eller fönsterdörrar i markplanet är dock undantagna från krav på säkerhetsanordningar, men eftersom du bor på 16:e våningen är detta inte ett undantag som går att tillämpa här.

Sammanfattning och råd till dig

Dina fönster ska alltså ha godkända säkerhetsbeslag och/eller en spärranordning för att skydda dina syskonbarn. Jag råder dig därför att antingen prata med din hyresvärd eller själv köpa dem i ett byggvaruhus.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare