FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/07/2016

Krav på läkarintyg i samband med ansökan om körkortstillstånd

Hej, min son som använt cannabis då och då blev efter ett besök på nattklubb tagen av polisen och pinkade postitivt. Körkortet drogs in och han skulle bevisa att han inte rökte under en längre tid med tester hos läkare, vilket var kostsamt ( ca 10.000kr) och han hade inte råd då. Nu undrar jag är detta för evigt att han måste gå och visa att han är negativ hos läkare innan han igen kan ansöka om körkort tillstånd? Detta hände för cirka fem år sedan.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om vad som gäller när ett körkort blivit indraget finns i Körkortslagen (1998:488), den hittar du här.

I Körkortslagens 5 kap. 3§ nämns olika anledningar till varför ett körkort kan bli indraget. Där nämns bland annat att ett körkort kan bli indraget om en person verkar opålitlig ur nykterhetssynpunkt, det vill säga om personen till exempel blivit omhändertagen för berusning eller narkotikabrott.

När ett körkort blir indraget ska, enligt Körkortslagens 5 kap. 6§, en spärrtid bestämmas som startar dagen då körkortet blir indraget och kan vara mellan 1 månad till 3 år. Spärrtiden är den tid som körkortet är indraget.

Beroende på varför körkortet drogs in blir spärrtiden olika lång. Orsaken till varför körkortet drogs in har även betydelse för om det måste ske en ny ansökan om körkortstillstånd efter spärrtiden eller inte. En ny ansökan om körkortstillstånd krävs ofta bland annat vid rattfylleri, opålitlighet i nykterhetshänseende och narkotikabrott. Vid ansökan om körkortstillståndet kan Transportstyrelsen då vilja ha in läkarintyg som visar att personen är nykter och drogfri innan ett nytt körkortstillstånd utfärdas.

Utifrån din fråga antar jag att din son ansökt om nytt körkortstillstånd och att Transportstyrelsen då velat ha in läkarintyg som visar att han inte längre använder cannabis. När din son ansöker om körkortstillstånd är han skyldig att genomgå de tester som kan behövas för att Transportstyrelsen ska kunna bedöma om han är lämplig som förare eller inte. Det framgår av Körkortslagens 3 kap. 2§ och . I lagen verkar ingen direkt tidsbegränsning finnas för när Transportstyrelsen inte längre kan kräva sådana tester.

Som svar på din fråga är det med andra ord Transportstyrelsen som avgör om din son kommer att behöva lämna in tester för att han ska kunna få körkortstillstånd. Så länge de bedömer att din son behöver genomgå tester för att visa att han är lämplig som förare är han tyvärr alltså skyldig att visa negativa tester för att få körkortstillstånd igen.

Transportstyrelsen bestämmer under hur lång tid din son kommer behöva visa att han är drogfri. Normalt krävs att man varit drogfri i minst 6 månader. Under dessa 6 månader ska då ett bestämt antal prover tas, ofta minst 4.

Hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har fler frågor om vad som händer när ett körkort blivit indraget kan du läsa mer på Körkortsportalens hemsida som samarbetar med Transportstyrelsen, den hittar du här.

Om du har fler frågor är du välkommen att vända dig till Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare