Krav på betalning efter muntligt avtal om gratis aktier

För några år sen fick jag anställning på ett onoterat aktiebolag. I samband med det blev jag erbjuden aktier. Köpeavtal för aktierna skrevs på och köpeskillingen skulle erläggas kontant senast nån månad senare samma år. Då företaget var så pass nytt och upplägget med aktierna inte var helt klart så dröjde dock själva köpet av aktierna. Observera att ett korrekt köpeavtal upprättades men datumen för när saker och ting skedde blev förflyttade framåt men ändrades inte i själv avtalet. Senare samma år gick jag och en annan under en tid ner i lön med kravet att vi vid senare tillfälle skulle få upp lönerna igen och även skulle få de avtalade aktierna betalningsfritt. Grundaren som skulle sälja aktierna till oss gick med på det och muntligt avtal ingicks att vi inte skulle behöva betala något alls för aktierna. Sagt och gjort. Vi fick aktierna och vi registrerades i aktieboken. Ingen betalning krävdes. Spola framåt några år. Jag sa då upp mig. Enligt det som var avtalat så skulle om så skedde akterna säljas tillbaka, vilket gjordes. Nu flera månader efter jag sa upp mig, och flera år efter det muntliga avtalet gjordes och aktierna registrerades på oss kommer den personen och säger att han vill ha kvittens på att jag köpte aktierna av honom, eller så skall jag omedelbart betala honom nu. Det finns ingen kvittens på att överföring av pengar gjordes. Kan han kräva mig på dessa pengar trots det muntliga avtalet mellan oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline! Ursäkta att svaret har dröjt. Vi får in många gratisfrågor just nu och eftersom vi jobbar gratis hinner vi inte besvara alla.

Han har inget krav att ställa mot dig. För det första gäller inga formkrav för köp av aktier och detta kan avtalas muntligt. För det andra har han inte reklamerat i tid att han vill ha kvitto på eran affär. För det tredje är det upp till säljaren att framställa ett sådant kvitto på begäran.

Du behöver inte lyssna på hans krav. Om han går till rätten med det bör du inte oroa dig. Anlita en jurist från vår byrå för att vara säker (mer info här). Dessa kostnader betalar motparten om han förlorar.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare