KRAV MOT UTLÄNDSK FIRMA

Hej! Jag bor i Sverige. För ett år sedan lånade jag 1000 dollar till en iransk tv-kanal i usa. De gick ut med att fråga folk om lån för att kunna fortsätta sända sina program. Kanalen heter Channel One. Jag lånade ut 1000 dollar och på deras begäran förlängde jag lånet med ca 6 månader. Nu har jag under 4-5 månaders tid försökt att få mina pengar tillbaka, men de förhalar det hela. Det låter kanske konstigt eller att ni kanske tycker att det är för liten summa för att bråka om, men jag blir väldigt upprörd över deras sätt. Jag undrar om det går att via advokat försöka få pengarna tillbaka. Vad kostar det hela? Får de stå för advokatkostnaderna om de blir fällda i domstol? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Då TV-kanalen i fråga är baserad i USA kommer du att behöva ta hjälp av det amerikanska rättssystemet för att få ut några pengar. Anledningen till detta är att amerikanska myndigheter sannolikt inte kommer att agera mot firman om du åberopar en svensk dom. Notera att du måste vända dig till en domstol tillhörande den stat där firman är baserad.

Vad en process skulle kosta är tyvärr omöjligt att svara på.

I tvistemål är det normalt så att den part som förlorar målet får stå för kostnaderna.

Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp. Hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor.

Vänligen,

Hampus SabelRådgivare