Krav för pass och medborgarskap

Är en person som är född i England, som alltid bott i England och som alltid haft svenskt pass och personnummer betraktad som svensk medborgare? Personen har aldrig bott i Sverige men familjen bor här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

jag förstår din fråga som att du undrar om de faktum att man har ett svenskt pass, trots att man aldrig bott i Sverige, medför att man är svensk medborgare.

Vad gäller idag i Sverige?

Inom svensk rätt gäller idag blodsprincipen, man får alltså medborgarskap utifrån vilket medborgarskap föräldrarna har.

I Sverige gäller att barn som är födda efter 1 april 2015 blir svensk medborgare automatiskt från födseln om någon av föräldrarna är svenska medborgare, oavsett i vilket land barnet föds. Barn som är födda före 1 april 2015 men efter 1 juli 2001 är automatiskt svenska medborgare då barnet är fött av en kvinna som är svensk medborgare.

Svenskt pass

Vad gäller svenskt pass så kan man ansöka om pass om man är svensk medborgare. Medborgarskapet måste kunna styrkas när man ansöker. Polismyndigheten måste utreda om man är svensk medborgare, även om man är bosatt i Sverige, om det inte är helt klart för dem.

Slutsats = Om man har erhållit ett svenskt pass och har ett svenskt personnummer så är man att anse som svensk medborgare. Detta har troligen skett att personens föräldrar har varit svenska medborgare och att man har anmält detta till svenska myndigheter.

Hoppas att de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare