FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/06/2018

​Krav för beviljande av kontaktförbud

Hej! Jag undrar vad som krävs för att du som mor får kontaktförbud med dina barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Krav för beviljande av kontaktförbud

Kontaktförbud kan beviljas om det finns en klar och konkret risk för att en person trakasserar, förföljer eller begår brott mot en annan namngiven person. Beslut fattas av åklagare. Den som får kontaktförbud får inte besöka, ringa eller på andra sätt kontakta den person som förbudet gäller mot. Den som bryter mot ett kontaktförbud kan dömas till böter eller fängelse i högst ett år. Se Lag om kontaktförbud.

Bedömning i varje enskilt fall

Åklagaren ska göra en bedömning i varje enskilt fall om det finns risk för framtida brott, förföljelse eller allvarliga trakasserier. Varje beslut om kontaktförbud ska föregås av en så kallad proportionalitetsbedömning, vilket innebär att skälen för ett förbud ska vägas mot de konsekvenser det innebär för den person som förbudet är tänkt att gälla.

Utredningar om kontaktförbud leds av åklagare och ska bedrivas snabbt. Huvudregeln är att beslut ska fattas inom en vecka. Utredningen ska ge underlag för åklagarens riskbedömning och för proportionalitetsbedömningen. Några av de frågor som åklagaren ska ta hänsyn till vid riskbedömningen är om det finns tidigare brott mot den person som förbudet ska skydda, om det finns tidigare brott mot någon annan och om det pågår en brottsutredning mot den person som förbudet är avsett för.

Undantag och begränsningar av kontaktförbud

Kontaktförbudet gäller inte kontakter som med hänsyn till särskilda omständigheter är uppenbart befogade, till exempel om gemensamma barn blir akut sjuka. Om särskilda undantag eller begränsningar har gjorts framgår detta av beslutet.

Domstolsprövning

Om man inte är nöjd med ett åklagarbeslut om kontaktförbud kan man begära att en domstol prövar frågan. Möjligheten att få en domstolsprövning gäller både beslut om att utfärda förbud och om att inte utfärda förbud, och bägge parter har möjlighet att begära prövning.

Eftersom jag inte känner till omständigheterna i ditt enskilda fall, hänvisar jag till mer omfattande information i Åklagarmyndighetens handbok: "Kontaktförbud". Kontakta Åklagarmyndigheten för vidare frågor angående ditt ärende.

Vänligen,

Anastasia MatveevaRådgivare