FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/05/2014

Krav för att kunna dömas för grovt rattfylleri

Hej! Sitter misstänkt för grovt rattfylleri. Även fast dom tog mig 4 timmar senare Efter anmälan hade kommit in. Jag låg och sov inne i min säng när dom tog mig. Och nu är jag alltså misstänkt för grovt rattfylleri. Min fråga är kan jag bli dömd för det trots att dom inte tog mig när jag körde? Dom såg mig inte utan bara spåren efter traktorn.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet rattfylleri har begåtts om en person för ett motordrivet fordon efter att ha förtärt alkohol så att alkoholkoncentrationen under eller färden uppgår till mist 0,2 promille i blodet. För rattfylleri döms också den som för ett motordrivet fordon och är så påverkad att det kan antas han eller hon inte kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Detsamma är fallet om föraren är påverkad av något annat.

Om föraren haft minst 1,0 promille i blodet, föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller annat medel eller framförandet av fordonet inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten är brottet att anses som grovt rattfylleri.

Ovan har jag beskrivit de kriterier som uppställs för att bli dömd för grovt rattfylleri. Vidare krävs för att bli dömd att det är ställt utom allt rimligt tvivel att den misstänkte begått brottet. I brottmål, vilket detta är, är det åklagaren som har att bevisa att brottet begåtts. Det är således åklagaren som ska styrka att du begått grovt rattfylleri och det är upp till domstolen att avgöra huruvida åklagaren lyckats visa att du begått brottet trots att du inte tagits körandes.

Hoppas svaret var till din hjälp, har du fler frågor får du gärna höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare