Kränkningar och hot på internet

några kvinnor har sskrev kränkningar om mig och hotade mig genom facebook.vad kan jag göra om detta?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det du beskriver låter som ett fall av nätkränkning, vilket är en jobbig situation. Om någon har lagt upp kränkande uppgifter om dig på internet bör du i första hand vända dig till dessa personer som har lagt upp kräkningarna och hoten. Om det inte ger någon effekt kan du i andra hand vända dig till organisationen som ansvarar för siten, det vill säga Facebook i det här fallet.

Du kan även göra en polisanmälan. I det här fallet låter det som att det kan röra som om förtal 5 kap 1§ Brottsbalken eller olaga hot enligt 4 kap 5§ Brottsbalken. Det skulle också kunna vara frågan om brott mot personuppgiftslagen, beroende på vad som har skrivits, enligt PuL 3§ och 5a§.

Vid nätkränkning blir främst förtal aktuellt, 5 kap 1§ Brottsbalken. För att paragrafen ska kunna aktualiseras krävs det att någon pekar ut någon annan som klandervärd eller sprider en uppgift som är ägnad att utsätta personen i fråga för missaktning.

Enligt Personuppgiftslagen (PuL) 5a§ får man inte behandla personuppgifter på ett sätt som innebär en kränkning av den personliga integriteten. Kränkningarna borde således falla under denna paragraf. I sådant fall har du rätt till ideellt skadestånd för kränkningen enligt 48§ PuL. Om kränkningarna innehåller känsliga personuppgifter enligt 13§ PuL, exempelvis gällande ditt sexualliv, kan det vara frågan om en straffbar gärning enligt 49§ PuL.

Ett tips är att du vänder dig till Datainspektionen (www.datainspektionen.se), som är tillsynsmyndighet för PuL och som har stor kunskap om kränkningar av den typen som det är frågan om här. Datainspektionen sysslar dock inte med regelrätta brottsutredningar, därför ska man vända sig till polisen för att göra en polisanmälan om förtal och brott mot PuL.

Mitt råd är att du gör en polisanmälan för förtal och brott mot PuL och även hör av dig till datainspektionen för ytterligare råd.

Vänliga Hälsningar,

Sandra LarssonRådgivare