Kränkning med anspelning på religion

Kan andra människor kränka mig på grund av min religion? är det straffbart? t.ex Din jävla muslim ni borde misshandlas allihopa, jag knullar er alla muslimer.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ja, det kan vara straffbart att kränka en annan människa med anspelning på hans eller hennes religion. Det rör sig i sådana fall om förolämpning, vilket regleras i brottsbalken (BrB) 5 kap. 3 § (se https://lagen.nu/1962:700#K5P3S1). För förolämpning döms den som ”smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning”, vilket alltså innefattar att man kallar någon för kränkande saker. Det man säger kan då naturligtvis anspela på någons religion/trosuppfattning eller etniska ursprung. Det krävs att meddelandet riktas till den berörda personen själv, det vill säga exempelvis att någon säger det direkt till dig på stan. Straffet för förolämpning blir normalt böter.

Uttalanden av den typen du nämner som exempel angränsar dock även till hets mot folkgrupp (BrB 16 kap. 8 §, se https://lagen.nu/1962:700#K16P8S1). För det krävs att någon i ett uttalande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på exempelvis trosbekännelse. Det är viktigt att notera att det krävs att uttalandet sprids för att någon ska kunna dömas för hets mot folkgrupp; med det menas att mer än ett fåtal människor måste nås av meddelandet. Här räcker det inte att någon säger något kränkande enbart till dig. Dessutom skyddas bara kollektivt bestämda grupper av denna bestämmelse och inte enskilda individer (du som enskild person kan alltså inte vara brottsoffer vid hets mot folkgrupp).

Om någon mer direkt hotar att misshandla dig kan också bli frågan om olaga hot (BrB 4:5, se https://lagen.nu/1962:700#K4P5S1). Bestämmelsen tar dock inte särskilt sikte på hot just med anspelning på någons religion, utan på alla typer av direkta hot mot dig som person.

Hör gärna av dig om du undrar över något mer.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare