Kränkande uppgifter i journal

Hej. Jag lades nyligen in på Psykakuten på egen begäran pga. alkoholrelaterade problem. Har varit ute efter ca 2 veckors behandling.

När jag läste min journal för den tiden jag var där, hittade jag ett utlåtande som för mig (och mina handläggare inom kommunen) uppfattas som mycket kränkande. Jag citerar kortfattat: Underläkaren skriver till Distriktsläkaren att jag hade erbjudits "Antabus och/eller Campral" och jag hade tackat nej. Underläkaren gjorde en anmälan till Transportstyrelsen, vilket jag visste skulle ske. Jag kan tillägga att jag varken kör eller har ett fordon, och har aldrig under mina år fått anmärkningar eller dylikt från Polisen. Slutsvar - Konsultationsremiss från Distriktsläkaren (kortfattat):

"Tack för denna remiss… osv… Vi får se om han dyker upp här (min vårdklinik) när Transportstyrelsen tar hans körkort. Då brukar motivationen plötsligt infinna sig. Kallas ej tv." Jag och mina handläggare inom kommunen uppfattar det som kränkande.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skyldighet att föra journal
10 kap. 1 § patientlagen hänvisar vidare till patientdatalagen, där det i lagens tredje kapitel framgår att varje vårdgivare har en skyldighet att föra journal angående all individuell och riktad vård och behandling. Journalhandlingar utgör löpande behandlingar, röntgenplåtar, bandupptagningar etc. Journalhandlingen ska hjälpa vårdgivare att komma ihåg vilken typ av vård som har givits till en patient, och är också till hjälp för nya vårdgivare när en patient t ex har remitterats till ett nytt sjukhus eller en ny avdelning. En journal finns givetvis också till för patienten själv.

Kränkande uppgifter i journal
En journal ska utformas på ett sådant sätt att den inte utgör en kränkning av patientens integritet. Detta innebär att resonemang som kan upplevas kränkande inte får nedtecknas i en journal, och generellt kan sägas att detaljerade, onödiga och överflödiga resonemang inte ska antecknas av vårdgivaren. Vårdgivaren ska endast anteckna sådant som är objektivt relevant för vården av patienten.

I detta fall har din läkare journalantecknat på ett vis som verkar ha en tydlig sarkastisk underton. Det är väldigt oprofessionellt, och jag förstår att du känner dig kränkt av det. Anteckningen är helt överflödig och fyller ingen funktion överhuvudtaget. Det är verkligen ett skolboksexempel på en kränkande, onödig journalanteckning.

Vad kan du göra nu?
Du kan anmäla läkaren till Inspektionen för Vård och Omsorg. Det finns dock ingen garanti att dom kommer ta upp ditt mål, men det är alltid bra att anmäla. Du kan också vända dig till din regionala patientnämnd, som medlar i fall som rör alla typer av hälso- och sjukvårdsfrågor (inklusive bemötande- och kommunikationsfrågor).

Om du har några fler frågor, tveka inte att kommentera nedan så svarar jag så fort som möjligt.

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare