Kränkande kommentar på facebook

Hej jag var med i en grupp på Facebook och kommenterade något som en person inte gillade och hon skrev då till mig i kommentarerna att jag inte förtjänar något gott i livet och att jag var ett smutsigt helvete. Jag blev kränkt, skulle jag kunna polisanmäla detta jag vill visa personen att jag inte tyckte det var ok eller faller det under yttrandefriheten?

Lawline svarar

Hej!

Yttrandefriheten är visserligen stark men inte absolut. Det innebär att den inskränks genom uttalanden som enligt lag är brottsliga.

Kränkningsbrott hittar vi i Brottsbalkens 5 kap (förkortad BrB).

Förtal

För att det ska röra sig om förtal, krävs att hon utpekat dig som brottslig, klandervärd eller att hon lämnat någon uppgift om dig som är ägnad att utsätta dig hos missaktning hos andra (5 kap 1 § BrB).

Så kallade "värdeomdömningar" faller utanför brottets ram. Det är därför gränsfall om det kan uppfattas som förtal. Man kan säga att brottet förtal tar sikte på fall där personen sprider till andra personer än den anklagade, att den anklagade begått ett brott eller gjort något annat som är ägnat att få dessa åhörare att få en negativ uppfattning om personen.

I ditt fall är det ingen "uppgift" utan negativa uttalanden utifrån hennes egna åsikter om dig (av väldigt otrevlig art förstås).

Förolämpning

Eftersom förtal nog inte kan komma i fråga kan det istället röra sig om förolämpning enligt 5 kap 3 § BrB. Här räcker det att personen uttalar sig nedsättande på ett sätt direkt mot dig som är ägnat att såra din ärekänsla. Min uppfattning är att personen uttryckte sig oerhört förolämpande och grovt, det borde därför vara tillräckligt för att kunna utgöra förolämpning.

Straffet är böter. Genom att uttalandet skedde på facebook bör det finnas starka bevis, så jag råder dig att fotografera kommentaren innan du anmäler till polisen (ifall personen tar bort kommentaren).

Sammanfattningsvis kan du absolut anmäla till polisen. I min mening har hon gjort sig skyldig till brottet förolämpning. Hoppas du fick svar på din fråga, hör gärna av dig igen om jag missat något!

Sara HillRådgivare