Kostnadsansvar för vagnskada efter kollision med hund

Hej, På nyårsafton körde jag och min man på en jakthund på riksväg 55 mot Katrineholm. Hunden sprang rakt ut i vägen och vi hade ingen chans att stanna utan körde tyvärr på och hunden dog på en gång. Vår bil fick bärgaren hämta pga av skadorna kunde vi inte köra den. Jägaren sa att hunden var för långt bortåt och brukade ibland springa bort mot vägen och det bara var en tidsfråga innan den skulle bli påkörd. Min fråga är, skadorna på bilen, går dom på vår försäkring eller går det på ägaren till hunden? Eller bådas?

Lawline svarar

Hej!

I den här situationen är ni båda strikt ansvariga, ni enligt trafikskadelagen 11 § och hundägaren enligt lagen om tillsyn över hundar och katter 19 §. Detta kan innebära att ni endast får en del av er skada ersatt. Om det kan styrkas att hundägaren varit oaktsam kan ni antagligen få hela skadan ersatt. Om hundägaren har en ansvarsförsäkring brukar i sådana fall full ersättning utgå ur den. Om någon oaktsamhet hos hundägaren inte kan styrkas kan det bli så att ni får 1/2 skadan ersatt av hundägaren. Situationen var föremål för bedömning i ARN mål 1997-2953 1997-12-22 som ni kan läsa https://lagen.nu/arn/1997-2953.

Någon trafikskadeersättning utgår inte vid den här typen av skador, men har ni en vagnskadeförsäkring rekommenderar jag helt enkelt att ni kontaktar det försäkringsbolaget i första hand. Försäkringsbolagen har system för att utreda ansvar och återkräva ersättning från varandra om det skulle vara aktuellt.

Lagrummen finns https://lagen.nu/1975:1410 och https://lagen.nu/2007:1150.

Med vänliga hälsningar,

Miranda LymeusRådgivare