Kostnader för begravning

Har fått en faktura på begravningskostnad på ca 20.000kr måste jag betala den med egna medel? Dödsboet har tillgångar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Begravningskostnader ska läggas som en skuld i dödsboet. Dödsboet bekostar de delar av begravningen som inte täcks av begravningsavgifter och eventuellt medlemskap i Svenska kyrkan eller annat trossamfund. Huvudregeln är alltså att det är dödsboet som ska stå för de kostnaderna för begravningen och inte du. Begravningskostnader brukar ha företräde framför andra skulder, vilket betyder att dessa ska betalas först. Skulle det vara så att tillgångarna i dödsboet inte räcker för begravningskostnaderna går det att ansöka om ekonomisk hjälp hos kommunen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare