Kortvarigt äktenskap och surrogat för enskild egendom

Jag har frågor för min sons räkning.

Han har ärvt pengar som enskild egendom och sedan köpt en bil för dessa blir då bilen fortfarande enskild egendom vid eventuell skiljsmässa?

Om den ens parten har mycket fast egendom vid giftermål blir det då automatiskt giftorätt vid eventuell skiljsmässa även om äktenskapet löses upp inom ett år?

Lawline svarar

Hej!

Som huvudregel gäller att den egendom som makarna äger blir giftorättsgods då man ingår äktenskap. Undantag gäller för bland annat arv om det villkorats att det skall vara personens enskilda egendom. Egendom som träder i arvets ställe, så kallat surrogat kommer också förbli enskild egendom (se 7:2 6 p ÄktB). Detta innebär att även bilen fortsättningsvis vara din sons enskilda egendom.

Som svar på din andra fråga gäller som sagts ovan att huvudregeln är att den egendom som makarna äger blir giftorättsgods då man ingår äktenskap så länge det inte är enskild egendom (se 7:1-2 ÄktB). Genom äktenskapsförord kan makarna reglera om de vill ha all eller delar av sin egendom som enskild. Om det inte har gjort detta blir det annars automatiskt giftorättsgods vid äktenskapets ingående.

Huvudregeln är att när äktenskapet upphör läggs makarnas sammanlagda giftorättsgods samman och delas lika mellan makarna (se 11:3 ÄktB, 10:1 ÄktB). Om äktenskapet däremot upphör efter kort tid (då äktenskapsliknande förhållanden varat under fem år) finns möjlighet att jämka bodelningen så den ena maken får behålla mer av sin giftorätt (se 12:1 ÄktB). Denna regel kan bara åberopas av den make som har mest giftorättsgods. Det vill säga att om den maken som har mycket fast egendom är den som har mest giftorättsgods har han möjlighet att åberopa denna regel. I det fall då makarna bara varit gifta i ett år borde en generös jämkning tillåtas.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare