Kört bil med ogiltigt körkort - vad händer?

Hej!

Jag har på jobbet backat in i en annan bil vilket nu har blivit ett försäkringsärende. När jag nu skulle fylla i blanketten behövs körkortsnummer och jag inser att jag inte har förnyat mitt körkort vilket jag borde ha gjort för ett bra tag sedan. Vad kan mitt straff för detta bli och bör jag vara rädd för att förlora körkortet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Relevanta lagar:

De lagar som berör din fråga är körkortslagen samt lag om straff för vissa trafikbrott (TBL).

Ogiltigt körkort:

En personbil får endast köras av en förare som har ett gällande körkort enligt körkortslagen 2 kap. 1 §. I 3 kap. 13 § p. 1 samma lag stadgas att ett körkort inte gäller om det inte har förnyats. Om ett körkort är ogiltigt enligt 3 kap. 13 § ska körkortet omhändertas enligt 5 kap. 7 §.

Olovlig körning:

Att köra bil utan ett giltigt körkort är brottsligt och kallas för olovlig körning. Detta stadgas i TBL 3 §. En person som kört olovligt dömes till böter, eller om brottet är att anses som grovt till fängelse i max sex månader. Ofta leder brottet till böter på 1500 kr eller 30 dagsböter.

Sammanfattning:

För din olovliga körning kan du antingen dömas till böter eller fängelse. Då jag inte vet alla omständigheter blir det svårt att svara på, men troligtvis blir det böter. Transportstyrelsen kan återkalla ditt körkort för olovlig körning. Spärrtiden då är lägst en månad och högst tre år. Transportstyrelsen kan även i vissa fall av förseelser besluta att du får en varning istället för att körkortet återkallas. Jag skulle råda dig att kontakta Transportstyrelsen på deras telefon (klicka här).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare