Körkortstillstånd vid snatteri

Hej! Jag är 15 år och har snattat från en butik. Jag snattade en bh för 129 kr då den var på kampanj. Ordinarie pris är 169kr.

Kommer det här påverka mitt AM - körkort? Jag har än inte tagit det eller skrivit provet.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna erhålla ett AM-körkort krävs det att man har ett körkortstillstånd, är permanent bosatt i sverige eller sedan 6 månader studerar här, är minst 15 år samt har avlagt godkänt förarprov enligt 3 kap. 1 § körkortslagen (nedan förkortad KörkL; se https://lagen.nu/1998:488#K3P1S1). Det jag tror du undrar över är hur Transportsstyrelsen bedömer körkortstillståndet då du har snattat. Jag utgår från att du är dömd för detta brott och du således finns med i belastningsregistret. Jag kommer nedan skriva allmänt om denna bedömning och senare svara på din fråga.

Bedömning av transportstyrelsen när det utfärdar ett körkortstillstånd:

När du ansöker om körkortstillståndet kontrollerar transportstyrelsen att du är en lämplig förare med hänsyn till dina medicinska och personliga förhållanden enligt 3 kap. 2 § 1 st. KörkL (se https://lagen.nu/1998:488#K3P2S1). När de bedömer de personliga förhållandena tar de hänsyn till om sökanden inte är opålitlig i nykterhetshänseende och i övrigt ska kunna respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omsorg och ansvar i trafiken enligt 3 kap. 2 § 2 st KörkL (se https://lagen.nu/1998:488#K3P2S2). Om en person har begått brott kan detta påverka bedömningen. Enligt motiven till lagen (se här*) behöver det inte endast vara trafikrelaterade brott utan även handla om andra brott. Dessa brott är exempel vålds- och narkotikabrott. Således handlar det om grova brott för att kunna få ett avslag på sin ansökan om körkortstillstånd.

Svar på din fråga:

Svaret på din fråga är att brottet snatteri inte kommer, enligt min mening, påverka bedömningen om du ska få körkortstillstånd för AM-körkort. Anledningen till detta är att du endast har snattat en gång och det inte handlar om något grovt brott. Notera att när du söker ditt körkortstillstånd kan det ta längre tid för dig att få det beviljat eftersom transportstyrelsen kommer märka att du finns i polisens register och då måste de titta på vad du är dömd för innan de kan utfärda tillståndet.

*sida 68-78

Med vänliga hälsningar

Anton MagnussonRådgivare