FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/09/2018

Körkortstillstånd med alkolås - hur högt CDT-värde tillåts?

Hej,

Har två ggr, inom en treårsperiod, blivit dömd för rattonykterhet. Första gången hade jag 0,2 promille i blodet ( extremt på gränsen mao ) o andra gången, 2,5 år senare, 0,53.

Bägge tillfällena var " dagen efter " dvs ej fyllekörning på kvällen sas.

Har nu fått möjlighet att ansöka om alkolås men är orolig för att ett för högt CDT värde kan omöjliggöra det hela?

Har nog en för hög alkoholkonsumtion men anser mig ej vara missbrukare. Min fråga är huruvida alkolås kan nekas pga av detta - har ej ännu varit hos läkare o tagit tester men är rädd för att sommaren, med ovanlig hög alkoholkonsumtion, medfört att CDT värdet nog är högt.

Hänger beslutet på det? Kommer själv, om tillstånd för alkolås ges, att bli tvungen till att bli mer återhållsam o tycker att ett nekande inte gynnar mig eller " samhället"/ trafiksäkerheten men, som ovan skrivet, är orolig för att ett läkarbesök i närtid kan ge ett högt CDT-värde.

Alt. för mig är mao att avstå alkohol en längre tid INNAN jag går o gör detta prov. Dock så förskjuts då tiden framåt för när jag kan få tillbaka mitt ordinarie körkort.

Tacksam för rådgivinig.

Vänliga Häsningar

Lawline svarar

Vi tolkar din fråga som att du dels undrar om beslutet om alkolås uteslutande baseras på CDT-värde och om du gynnas av att avstå från alkohol under viss period innan du testas.

Det följande är en sammanställning av körkortsförordningen och Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2013:2).

Beroende eller missbruk av alkohol är ett hinder för att körkortstillstånd med alkolås ska meddelas av Transportstyrelsen. En förutsättning är alltså att varaktig nykterhet kan verifieras och att prognosen för fortsatt nykterhet är god. Med nykterhet menas att ditt CDT-värde ligger under 2 % om inte ett sådant värde kan styrkas bero på annat än alkoholkonsumtion. Med god prognos menas att dina testresultat under hela villkorstiden/observationstiden är tillfredsställande. Man får inte mer än några dagar på sig att genomföra test efter kallelse. Eftersom du har begått rattfylleri vid upprepade tillfällen kommer din villkorstid troligtvis uppgå till uppemot 2 år.

Om du har anledning att tro att du skulle ligga på 2 % eller högre i CDT-värde, så är chansen större för meddelat tillstånd om du avvaktar med att ta det första testet. Läkarens utlåtande baseras på en helhetsbedömning, och inte bara CDT-värde, varför beslutet i och för sig inte uteslutande baseras på CDT-värde. Utgångspunkten är dock att det är ett hinder för tillstånd, om inte annat skulle tyda på motsatsen i läkarens utlåtande.

Enligt Transportstyrelsen krävs en "tämligen stor alkoholkonsumtion" för ett förhöjt CDT-värde - t.ex. en flaska vin dagligen under de senaste 1-4 veckorna före provtagning.

Ett förhöjt CDT-värde halveras inom 10-14 dagar vid total abstinens och normaliseras inom 3-5 veckor, enligt avdelningen klinisk fysiologi, laboratoriemedicin och röntgen vid Region Jönköpings län.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare