Körkortstillstånd efter ringa narkotikabrott

jag har en dotter som fick böter för ringa innehav för två år sedan. Jag undrar när kan hon ansöka om körkortstillstånd? Måste hon lämna urinprov under en tid och vad kostar det i sådanafall

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om körkort och körkortstillstånd finns bl.a. i körkortslagen. När Transportstyrelsen beslutar om körkortstillstånd tar de hänsyn till de personliga och medicinska förhållanden som kan påverka en persons lämplighet som förare. Transportstyrelsen inhämtar då information från de senaste fem åren ur olika register och gör sin bedömning utifrån detta.

Jag tolkar din fråga som att din dotter finns i belastningsregistret för ringa narkotikabrott. Narkotikabrott kan vara något som gör att man anses opålitlig i nykterhetshänseende och därför inte får körkortstillstånd. Finns det en historia av missbruksproblematik kan tillstånd istället nekas på medicinsk grund (3 kap. 2 §). Narkotikabrott i straffregistret är dock inget absolut hinder för att få körkortstillstånd utan det utgör en del av en lämplighetsbedömning. Ligger det långt tillbaka i tiden och är mindre allvarligt är risken liten för att körkortstillstånd ska nekas.

Missbruksproblematik kan leda till att Transportstyrelsen beslutar om s.k. utvidgad lämplighetsprövning (3 kap. 3 §). Den utökade prövningen är främst till för de fall där någon dömts för trafiknykterhetsbrott och prövningen utökas då med läkarundersökning, provtagning eller liknande. Om Transportstyrelsen beslutar om detta får man ett föreläggande att genomgå ytterligare undersökning. Det är då som det skulle bli aktuellt med urinprov eller liknande i din dotters fall.

Skulle din dotter nekas körkortstillstånd kan Transportstyrelsen besluta om spärrtid som sätts mellan 1 månad till 3 år (3 kap. 9 §). Mindre allvarliga förseelser som ligger långt bak i tiden hamnar sannolikt lågt ner i den skalan. Under spärrtiden är det då inte möjligt att ta körkort.

En kort sammanfattning: det är möjligt att när som helst ansöka om körkortstillstånd. Sannolikheten att hon nekas tillstånd enbart på grund av en gammal dom om ringa narkotikabrott tror jag är låg. Tycker Transportstyrelsen att det är nödvändigt kan det hända att hon får föreläggande om utvidgad lämplighetsprövning. Vad detta skulle innebära just för henne kan jag inte svara på men det framgår då i föreläggandet. Det kan vara allt från en läkarundersökning till upprepade provtagningar och därmed kommer kostnaderna också att variera. Mitt råd är att ansöka och se vad Transportstyrelsen tar för beslut just i din dotters fall!

Jag hoppas det besvarade din fråga. Är det något mer du undrar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Lawline RådgivareRådgivare