FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/12/2017

Körkortstillstånd

Hej, jag har åkt fast för ringa narkotika för ungefär 5 år sedan då jag även blev fråndragen mitt körkortstillstånd. För 2 år sedan åkte jag fast för olovlig körning, innehav cannabis samt drograttfylleri. När kan jag införskaffa mig mitt körkortstillstånd igen?.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man måste ansöka hos Transportstyrelsen för ett nytt körkortstillstånd, och det är de som gör bedömningen frö om du kommer att få ett körkortstillstånd. När Transportstyrelsen prövar om man ska få ett tillstånd gör de en bedömning om man är lämplig för att ta körkort, se 3 kap 2 § körkortslagen, och hänsyn tas då bland annat till noteringar i belastningsregistret.

Just narkotikabrott kan tyda på att man inte är pålitlig i nykterhetshänseende, vilket är ett kriterium som ska bedömas. Om man har en notering i belastningsregistret kan det leda till att Transportstyrelsen beslutar om en så kallad spärrtid, enligt 3 kap 9 §. Denna spärrtid kan vara mellan en månad till tre år, och under spärrtiden kan man alltså inte ta körkort. Efter spärrtidens slut kan man på nytt ansöka om körkortstillstånd, varpå Transportsstyrelsen gör en ny bedömning.

Att du vid två tillfällen kört rattonyktert samt vid ett av dessa tillfällen även kört olovligen talar emot att Transportstyrelsen kommer att utfärda ett körkortstillstånd. Att du upprepat kört drograttfull talar även emot att du är pålitlig i nykterhetshänseende eftersom du fortsatt att köra onykter. Du kan alltså ansöka om körkortstillstånd redan nu och se vilket beslut de fattar, och därefter söka igen efter spärrtiden om de skulle neka dig. Men de kan fortsätta att neka dig om de inte anser att du är pålitlig i trafiken, då Transportstyrelsen ska göra en bedömning och måste ta i beaktande hur du skött dig tidigare samt ha nollvisionen som mål när de fattar sina beslut, dvs att noll personer ska dö i trafiken.

Med vänlig hälsning,

Maria MakdesiRådgivare