Körkortskrav

Finns någon bil som man kan köra den utan att man ha körkort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utan körkort får du inte framföra fordon där körkort är ett krav såsom personbil, lastbil, buss, motorcykel. Att köra bil utan körkort är brottsligt, regeln för olovlig körnings finns i Lag om straff för vissa trafikbrott 3 §. Om någon medvetet kör bil utan körkort är straffet böter. Har personen innan haft ett körkort som sedan blivit indraget eller om det sker vanemässigt kan personen dömas till fängelse i högst 6 månader.

Har du inte förarbevis eller traktorkort är det få motordrivna fordon som du får köra. Om du fyllt 15 år före den 1 oktober 2009 får du köra moped klass II även om du inte har körkort för det fordonet, se transportstyrelsens hemsida. Annars ges du endast möjlighet att köra moped klass II eller Traktor A med gummihjul mellan en arbetsplats och hemmet eller mellan en gårds ägor eller för liknande ändamål enligt 3 kap. 2 § Körkortslagen.

Carolina OlssonRådgivare