FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott04/07/2019

Körkortsindragelse vid hastighetsöverträdelser och prövotid

Hej. Polisen tog mig med laser när jag körde 89 på en 70 väg. Körde alltså 19 km/h för fort. Fick böter men kan Trafikverket ta mitt körkort med? Har aldrig åkt på något innan, inte ens parkeringsböter. Min prövotid går ut om 2 veckor. Jag är stort beroende av körkortet. Mitt jobb kräver körkort och där jag bor går det knappt några bussar och närmsta mataffären ligger 1 mil bort. Hela mitt liv skulle påverkas ifall det togs.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga rör körkort är det körkortslagen (körkL) som blir aktuell.

Det prövotid innebär, är att om ditt körkort återkallas av någon anledning så måste du göra ett nytt körkortsprov, både uppkörning och teoriprov, innan du kan få ett nytt körkort. Den enda skillnaden mellan att ha prövotid och inte ha det är alltså att man måste man göra ett nytt körkortsprov om det skulle bli indraget. Det innebär alltså inte att du kan få ditt körkort indraget för mindre trafikförseelser än vad som krävs i vanliga fall bara för att du har din prövotid kvar.

Vid enstaka fortkörning över vissa gränser till exempel med 30 km/h över tillåten hastighet kan körkortet tillfälligt dras in. Vanligtvis blir ens körkort indraget om man håller en hastighet på 20km/h över hastighetsgränsen på en 30-väg, eller en hastighet på över 30km/h på vägar med högre hastighetsbegräsning än 30km/h. Vid upprepade fastställda fortkörningar på lägre hastigheter kan också körkortet dras in. Eftersom du inte kört i närheten av den nämnda gränsen, och eftersom du inte gjort dig skyldig till tidigare trafikföreseelser, så kommer du bara få böter. Det finns alltså inget som tyder på att ditt körkort kommer bli indraget.

Det kan här även vara värt att påpeka att körkortsindragning är formellt inget straff, utan räknas som indragning av ett slags tillstånd man missbrukat. Det innebär att körkortet kan dras in av polis på platsen utan rättegång. Detta innebär även att då det var polisen som tog dig, så hade de antagligen tagit ditt körkort på plats om du hade gjort dig skyldig till en grövre trafikförseelse som leder till indraget körkort. Det är således inte något som trafikverket skulle göra i efterhand.

För att sammanfatta - att du har tid kvar på din prövotid innebär endast att du kommer vara tvungen att göra om ditt körkortsprov ifall du får ditt körkortet indraget. Det innebär alltså inte att du kan få ditt körkort indraget för mindre trafikförseelser än vad som krävs i vanliga fall. Då detta är din första fortkörning, och den inte var så pass grov som lagen kräver för att körkortet ska dras in, så löper du ingen risk för att ditt körkort skulle omhändertas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare