Körkortsåterkallelse i två länder, är det dubbelbestraffning?

Fick böter och indraget körkort i 6mån i Norge. Efter 6mån så drog Sverige in körkortet ett år. Blev dömd för samma brott i Sverige

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett körkort får återkallas vid en mängd förseelser, bland annat vid fortkörning, rattfylleri m.m. (jfr 5 kap. 3 § Körkortslagen). Återkallelsen kan ske även på grund av utländsk dom (5 kap. 1 § tredje stycket Körkortslagen).

En återkallelse av ett körkort räknas inte som dubbelbestraffning, oavsett om trafikbrottet skett utomlands eller i Sverige. I rättsfallet HFD 2015:31 prövade Högsta förvaltningsdomstolen ett mål vari ett körkort återkallats på grund av annat brott som körkortshavaren gjort sig skyldig till och redan straffats för. Domstolen uttalade att en återkallelse inte utgör en form av bestraffning utan en administrativ åtgärd med sociala motiv. Högsta domstolen har även prövat körkortsåterkallelse mot Europakonventionens förbud mot dubbelbestraffning och kommit fram till samma slutsats; en körkortsåterkallelse räknas inte som ett straff och det strider därför inte mot förbudet mot dubbelbestraffning (jfr NJA 2015 s. 587).

I ditt fall har du således i juridisk mening inte straffats för brottet vid två tillfällen. En dubbelbestraffning hade skett om du hade tilldelats böter i både Norge och Sverige. Körkortsåterkallelsen är inte att se som ett straff utan återkallelsen sker av sociala skäl (trafiksäkerhet).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare