Körkort vid bilkörning

Hej Lawline!

Om man har tappat bort sitt körkort och ska ut och köra bil, räcker det med att man har ett giltigt ID med sig eller MÅSTE man ha med sig sitt körkort enligt lag när man framför en bil?

Tackar på förhand för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 3 kap. 15 § körkortslag (1998:488) ska körkortet vara med när man kör en personbil. I paragrafen finns ett undantag som ger tillåtelse att ha med sig annan legitimation om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades. Det finns alltså ett generellt krav på att alltid ha med sig körkortet när man kör bil. Men enligt praxis ska polisen inte betrakta det som brott om de snabbt kan identifiera personen med ett giltigt ID, vilket medför att domstolen i praktiken inte dömer ut till straff så länge man har ett giltigt ID-kort med sig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Makda TesfamariamRådgivare