FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/04/2018

Körkort och narkotikabrott

Hej! Blev 2014 dömd för grovt rattfylleri - återkallelse av körkort 2år efter det lämnade jag prover med förhöjd alkohol har nu lämnat prover igen som blev godkända och jag har fått körkortstillstånd, ska fortsätta lämna prover i ca 1,5 år. dock har jag nyligen blivit misstänkt för ringa narkotikabrott och kommer troligen bli dömd för detta. Är det bättre för mig att vänta med att ta om mitt körkort? Är rädd att dom tar det igen så fort ja bli dömd för narkotikabrottet!? Och vill inte kasta massa pengar i sjön. Vad tror du om mina chanser? Mvh

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag tolkar dig som att du vill ta körkort igen men på grund av den nyligen inträffade incidenten är orolig för att de kommer att dra in ditt tillstånd direkt och att du därmed bara kommer att ha "kastat pengarna i sjön".

Först tänkte jag prata lite kort om körkort och regleringen kring denna och sedan gå in på din situation.

Allmänt om körkort

Körkort är ingen rättighet, utan ses istället som en form av förtroende som staten har tilldelat vissa av sina medborgare. Detta förtroende kan man förlora av flera olika anledningar. Ofta handlar det om att man kört vårdslöst, att man kört berusad eller begått allvarlig brottslighet inom andra områden. Reglerna om detta regleras i Körkortslagen 5 kapitlet 4 §. https://lagen.nu/1998:488

Det aktuella fallet

I ditt fall är det punkt 5 som kanske skulle aktualiseras: opålitlighet i nykterhetshänseende. Denna punkt reglerar situationer när man är oroad för någon "berusningsproblematik" och inte vill att denna person ska köra bil. Personen ifråga behöver alltså inte ha kört bil full för att denna ska aktualiseras.
ofta krävs det dock att personen är med om flera incidenter där myndigheter är inblandade för att man ska bli av med körkortstillståndet på denna grund. Dessa incidenter måste inte ha skett sammanhängande men flera inom några år leder ofta till att tillståndet blir indraget.

Jag tror att om du fälls för ringa narkotika brott blir av med ditt körkort och kommer alltså att "slänga pengarna i sjön". Jag skulle därför råda dig att avvakta med att ta körkort.

Lawline RådgivareRådgivare