Körkort med villkor

Hej

Åkte fast för grovt rattfylleri januari 2018 blev dömd till skyddstillsyn ett år utan några problem fick sedan körkort med alkolås i två år som sköttes perfekt med alla prover och allt fick sedan tillbaka mitt körkort februari 2018 med villkor om att lämna i ett läkarintyg efter sex månader med minst fyra st blodprover som skulle vara inne senast sista september 2018. Tog kontakt med min läkare men hon var på semester skulle återkomma om två veckor lugnt tänkte jag gott om tid.Fick i mars chansen att jobba utomlands i tre månader blev såklart glad tog chansen kom hem i juli jobbade en månad sen semester en månad och vipps så var september här och har totalt GLÖMT bort detta med mina prover och nu är min fråga kommer mitt körkort att dras in där finns ju en förklaring till att jag inte kunnat ta mina prover p g a min utlandsvistelse vet att det kanske är mitt ansvar men hade ingen tanke på detta levde och mådde bra behöver även mitt körkort för att kunna jobba åker runt i hela Sverige och även utomlands för arbetets räkning hoppas man kan börja lämna proverna nu och då sex månader fram borde ju vara samma sak men är såklart orolig

M v h

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du åkte fast för rattfylleri januari 2016 men att du skrev fel år i din fråga. Det innebär att du fick din ansökan om alkolås godkänd enligt de gamla reglerna. Transportstyrelsen får bestämma att en körkortshavare ska ha villkor om läkarintyg om det är nödvändigt från trafiksäkerhetssynpunkt, enligt 3 kap. 10 § körkortslagen.

Eftersom du fick tillbaka körkortet med villkor att ta fyra blodprover under en observationstid på sex månader kan du inte uppfylla kravet för att läkarintyg ska kunna skrivas ut åt dig. Därmed uppfyller du inte de medicinska krav som Transportstyrelsen har ställt upp som villkor för att du ska få ha körkort enligt 3 kap 2 § 2-3 stycket körkortslagen. Om intyg inte inkommit till Transportstyrelsen i tid kan de inte avgöra om du fortfarande uppfyller de medicinska kraven för innehav av körkort. Ditt körkort och/eller körkortstillstånd kommer därför att återkallas om du inte följer beslutet eller möjligen får förlängd tid att skicka in proverna. Se 5 kap. 2 §och 5 kap 3 § 8 punkten körkortslagen (1998:488). Det är främst ditt eget ansvar att se till att läkarintyget inkommer till Transportstyrelsen i tid enligt 3 kap 3 § körkortslagen. Om Transportstyrelsen drar in dit körkort kan du överklaga det beslutet och ange förmildrande omständigheter i överklagan.

Rekommendation

Körkortet som du fick då tiden med alkolås var slut, fick du med villkor om fortsatt uppföljning med läkarintyg och provtagningar. Eftersom du inte kan uppfylla villkoret om uppföljning med provtagning och läkarintyg bör du omedelbart kontakta transportstyrelsen skriftligt via mejl och be dem att förlänga din observationstid så att du kan uppfylla provtagningen eftersom undantag prövas av transportstyrelsen enligt 25 § TSFS 2011:71

Det vore bra om du mejlar mig med det årtalet som du från början dömdes för skyddstillsyn och när du fick körkort med alkohollås så att jag kan vara säker på att jag läst i rätt regelverk. Jag kommer att ringa dig på fredag för att följa upp din telefontid. Om tiden inte passar kan du mejla mig om det med. Jessica.Konduk@Lawline.se

Vänligen

Jessica KondukRådgivare