Körkort indragning

Hej!

Fick mitt körkort indraget för vårdslöshet i trafik då jag åkte av vägen när jag tappade bakhjulet på bilen. Nu har jag fått tillbaka det men nu 1år senare åker jag dit för fortkörning med vattenskoter 3 knop för fort. Kan jag tappa körkortet för denna fortkörning?

Lawline svarar

Så som jag har uppfattat din fråga handlar den om återkallelse för körkort.

En återkallelsen av ditt körkort har troligen skett i enlighet med Körkortslag (1998:488) kapitel 5 § 1. Enligt Körkortslag (1998:488) kapitel 5 § 1, 2 st, är körkortsingripande: "ett körkortsingripande med anledning av brottslig gärning ska när det gäller frågan om brott föreligger grunda sig på en lagakraftvunnen dom, ett godkänt strafföreläggande, ett godkänt föreläggande om ordningsbot eller ett beslut om åtalsunderlåtelse enligt 20 kapitel rättegångsbalken eller motsvarande bestämmelse i annan författning." Detta förtydligas på Transportstyrelsen hemsidan och du hänvisas dit.

Efter ett återkallat körkort måste du ansöka om ett nytt körkortstillstånd för att kunna köra bil, enligt Körkortslag (1998:488) kapitel 3 § 2. När du ansöker om detta kommer Transportstyrelsen att göra en ny bedömning när det gäller din lämplighet som förare med tanke på omständigheterna som personliga och medicinska förhållanden som avser lämpligheten för körkort.

Ytterligare gör Transportstyrelsen en bedömning av din lämplighet som förutsätter att du inte är opålitlig i nykterhetshänseende och i övrigt kan antas komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken, enligt Körkortslag (1998:488) kapitel 3 § 2 2 st. Enligt Körkortslag (1998:488) kapitel 5 § 13 kan du inte få ett nytt körkort efter återkallelsen innan giltighetstiden för återkallelsen har löpt ut.

Om du anses lämplig genom Trafikverket kommer du få tillbaka sitt körkort, efter ny ansökan, godkännes och ta om körkortet. Däremot föreligger det inga hinder för att hen kommer anses vara olämplig för att ha fortsatt körkort och detta kan bli återkallat efter domen med tanke på omständigheterna kring olovlig körning eller andra brott i trafiken. Detta betyder att du kan bli av med körkortet igen och måste påbörja processen att återfå denna på nytt, självfallet har spärrtiden en inverkan på när du kan söka om körkortstillstånd igen.

Vidare gäller 7 kap § 8 Körkortslag (1998:488) att:

Giltighetstid för återkallelse tills vidare och spärrtid med anledning av återkallelse räknas från den dag när beslutet delges körkortsinnehavaren eller från den tidigare dag när körkortsinnehavaren överlämnar körkortet till Transportstyrelsen. Har beslutet föregåtts av ett beslut om omhändertagande av körkortet, ett beslut om återkallelse tills vidare eller ett beslut om villkor om alkolås, räknas spärrtiden från det först delgivna beslutet. Har giltigheten av ett beslut om återkallelse av körkort tills vidare eller villkorstid vid villkor om alkolås löpt ut när slutligt beslut om körkortsingripande fattas, ska den tid under vilken körkortet varit ogiltigt eller körkortsinnehavet varit förenat med villkor om alkolås räknas av från spärrtiden.

Först innan spärrtiden har löpt ut kan du alltså få tillbaka möjligheten att ansöka om körkortstillstånd och ta om prover för att få ett nytt körkort utfärdat. I ditt fall blir det en ny spärrtid beroende på allvarligheten av överträdelsen och en ny tid för när denna börjar löpa och sluttiden kommer att utfärdas. Detta innebär att du inte får köra under den tidsperioden då spärrtiden löper.

Enligt 5 kap. § 19 3 st. Körkortslag (1998:488) måste du även uppfyller de medicinska (inklusive narkotika och alkohol) krav som är nödvändiga med hänsyn till trafiksäkerheten. Bedömningen görs i varje enskilt fall och det som kommer tas i betraktelse är även om du anses vara en risk eller fara för trafiken som helhet.

Du kan läsa mer om Transportstyrelsen och återkallelse av körkort nedan:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/aterkallat_korkort/

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/nytt-korkort-efter-aterkallelse/

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/om-polisen-tar-ditt-korkort/

Om du anser att Transportstyrelsen har gjort ett fel beslut i ditt ärende om återkallelse har du möjlighet att överklaga detta beslut till Förvaltningsrätten, enligt körkortslag kapitel 7 § 8. Ta upp skäl till varför du anser att spärrtiden skall sättas ned och till hur länge du anser att nedsättningen skall ske i överklagandet. Om överklagandet anses ha kommit in i rätt tid (hur lång tid du har på att överklaga står i beslutet du fått tidigare) skickar Transportstyrelsen detta vidare till förvaltningsrätten. Överklagandet är kostnadsfritt.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här - Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Victoria RosschereeRådgivare