Körkort för snöskoter

Hej. Blev av med körkortet på grund av rattfylla. Ansökte om alkolås och fick det beviljat (12 månader).

Har haft körkortet sedan -91 och har således inte behövt tagit något förarbevis för att få köra snöskoter. Min fråga är. Får jag köra snöskoter under tiden jag har villkor 107 på mitt körkort? Det står att jag får köra alla körkortspliktiga fordon med personligt alkolås. Är snöskoter ett körkortspliktigt fordon?

Jag frågade transportstyrelsen och dom svarade nej då jag i juridisk mening inte har något körkort. Kan det vara så bara för att det är med villkor? Har även ett annat villkor som gäller glasögon.

Mvh//Förtvivlad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Snöskoter är ett körkortspliktigt fordon. För att få köra det krävs att man har körkort eller ett förarbevis som man kan ansöka om. Eftersom du hade körkort förut gick det bara att köra snöskotern då. Nu när ditt körkorts tagits ifrån dig har du inget förarbevis för att få köra snöskoter längre och kan tyvärr inte köra den lagligt. Om du dock skulle installera ett alkolås på snöskotern skulle det gå bra att köra den efter som det är kravet enligt villkor 107.

Vänliga häsningar

Greta ApelmanRådgivare