FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/04/2018

Körde för fort framför polisen, men de mätte inte hastigheten.

En kompis till mig körde 60 km/h för fort på en 100 väg, polisen var bakom några bilar bakom han, men aldrig bakom min kompis så dem har inga fasta bevis på hur snabbt han körde, dem tjatade om ett erkännande men han vägrade, han sa bara att han KAN HA kört för fort men hållit sig runt den lagliga gränsen, dem hotade med tingsrätten tog en utandniingsprov och lät han åka helt utan någonting.

Polisen har noll bevis på hur snabbt han egentligen körde, ord mot ord.

hur stor är risken att han åker dit, och om poliserna verkligen tar detta vidare? ska man inte skriva under nån delgnivning eller liknande? han behövde inte göra något sånt och inget snack om tillsrätten innan dem lät han åka

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill inleda med att säga att detta inte är en ovanlig situation. Det händer då och då att personer kör alldeles för snabbt, dessutom framför näsen på polisen, men då polisen inte har mätarinstrumenten uppe för att kunna mäta hastigheten på bilen. Detta innebär att polisen inte har något konkret bevis på hastighetsöverträdelsen.

Vad innebär detta?
Eftersom din kompis körde hela 60 km/h över hastighetsgränsen skulle han egentligen ha blivit av med körkortet på plats. Polisen som såg överträdelsen gjorde dock inget annat än just såg att din vän körde för snabbt. De har ingen notering eller teknisk bevisning som kan visa på hur snabbt din vän körde och om han då faktiskt bröt mot hastighetsbegränsningen. Detta innebär att polisen förmodligen inte hade något annat än sin syn att gå på i detta fall.

Rättsligt sätt finns det inga krav på vilken typ av bevis som behövs för att man ska kunna fällas för t.ex. fortkörning. I Sverige tillämpas principerna om fri bevisföring och fri bevisprövning, vilka återfinns i rättegångsbalken 35 kap 1 §. Detta innebär att alla bevis får framföras och att domstolen är helt fri att göra sin egen bevisvärdering. Detta innebär att det teoretiskt sätt skulle kunna räcka med polisernas vittnesmål och kanske något annat som stödjer deras berättelse för att din vän ska fällas för fortkörning.

I denna situation verkar det dock som att polisen inte har för avsikt att göra några extraordinära ansträngningar för att få din vän fälld för fortkörning. Det är åklagare som bestämmer om sådana här mål ska tas upp till prövning, och det kan sägas att de inte brukar göra det i sådana här fall. Det är antagligen på så sätt att det skulle ha krävts något mer för att polisen och åklagarmyndigheten skulle lägga resurser på detta fall.

Ännu en sak som talar för att ingenting kommer att hända är att din vän inte erkänt brott och att polisen inte erbjudit något strafföreläggande. Strafföreläggande kan erbjudas vid brott som straffas med böter och/eller villkorlig dom och används när det är helt klarlagt vad som hänt och när den misstänkte har erkänt brottet. Det innebär att man helt enkelt skippar rättegång och istället går direkt till att bötfälla den erkännande personen.

Om din vän mot förmodan skulle vara misstänkt för brott och att en förundersökning inletts så stämmer det att han ska delges detta.

Avslutningsvis kan sägas att det verkar som att din vän kom undan, och att han förmodligen helt kommer undan straff.

Jag hoppas att mitt svar är belysande. Tveka inte att fråga igen eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare