FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/11/2016

Köra skoter utan körkort

Hejsan.

Vad blir straffet för att framföra en skoter utan att inneha skoterbevis?

Jag har A och B körkort, riskerar jag att något av dessa kort dras in?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har du ett B-körkort som är utfärdat efter den 1 januari 2000, behöver du ett förarbevis för terrängfordon. Framför du ändå en skoter utan det, är det ett brott i den mening som föreskrivs i 3 § trafikbrottslagen. Det krävs dock att du har uppsåt (dvs. du gör det med flit), men jag förutsätter att din fråga går ut på de tillfällen du inte ”råkar” köra skoter.

Brottet olovlig körning har normalt böter som påföljd. Bötesbeloppet brukar ligga kring +-1500 kronor. Det är dock väldigt svårt att svara exakt på din fråga, då det görs en enskild bedömning i varje fall. Har du kört skoter upprepade gånger utan tillstånd? Har du skadat någon vid turen? Har du brutit mot någon trafikregel? Allt vägs samman av Transportstyrelsen innan de fattar beslut om hur och om det ska komma att påverka dina andra behörigheter.

Att bara framföra den någon gång har i fall jag sett bara resulterat i böter. I vart fall är det ett brott, och jag rekommenderar att du anskaffar ett giltigt förarbevis.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare